Recept :)

Har i måndags och i dag vart hemma med våra små busfrön.
Molly hade i måndags morse feber, sov till 10:30 och var efter det lite piggare, och på em var febern borta. Så vart hon hängig igår igen efter vi kom hem från Råda, så har vart hemma idag med.
Så vi har haft manikyr och målat naglar, jag har tvättat en del och dammat av lite, vi har byggt pussel och så har jag bakat en silviakaka. Vart så sugen när jag såg att en av mina fb-vänner bakat detsamma ;) Tack Mirva för tipset ;) 
 
Så här kommer receptet som jag gjorde efter:
 
 Botten

4 ägg
4 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2½ dl varmt vatten
 
Glasyr

200g smält margarin
2½ dl socker
2 äggulor
4 msk vaniljsocker
 
Garnering

Kokosflingor
 
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Börja med botten och vispa ägg och socker poröst. Blanda mjök och bakpulver och tillsätt sen i äggsmeten och rör om väl. Tillsätt sen det varma vattnet under omrörning (kokat och svalnat något innan).
Grädda i 175 grader i ca. 15-20 minuter (svagt ljusbrun), prova med sticka. Låt svalna.                          
 
Glasyr

Smält smöret och tillsätt socker äggulor och vaniljsocker under omrörning och låt småputtra tills sockret smält.
Bred glasyren på kakan, den är ganska lös, men tjocknar när den blir kall.
Strö till sist över kokos och låt sen kakan stå kallt en stund innan den skärs i lagom stora bitar!
 
 
Hoppas det ska smaka :) 
 
Receptet kommer från Kokaihop.se
 

På återskrivande :)
 
//Annelie
 

Kommentera här: